Om

Komponerande kommer ur nyfikenhet...

Om Stig Gustav

Sankt Johannes kyrka i München

Skapande är verklighetsblivande

 

Adagio, orgel

Bereden väg för Herran: Koralförspel, blåsare och orgel

Blåskvintett Litet stycke

Cantelanzia, orgel

Den heliga måltiden communiomotett, blandad kör

Dialoger, flöjt och klarinett

Drei Altarbilder, sång och piano

Du är skön såsom Tirsa, manskör

Duo per organo

Effatà, orgel

Fantasia, orgel

Fem stycken, klarinett och cello

Festmusik, orgel

Fyra motetter, röster och orgel

Herre, vem får bo i din hydda, blandad kör

Höjen jubel till Herren alla länder, blandad kör

Improvisatoriska miniatyrer , piano

In dulci jubilo: variationer, bicinium och final, orgel

Intrada, blåskvartett

Kamelen, unison kör och piano

Lacrimae Domini, orgel

Låt det stora flödet, blandad kör

Movimento pastorale, orgel

Nio små sånger, sång och piano

Preludio cambiente, orgel

Regina celi: Concerto spirituale, kör, soli och orkester

Rex Gloriae, sång och orgel

Sjungen till Herrens ära en ny sång /Motett

Små variationer, piano

Sonat nr 3, violin och piano

Stråkkvartetter nr 1 -7

Tatoo konsertstycke, blåsorkester

Tio små preludier, orgel

Toccata brillante 'O Kriste du föddes av kvinna, orgel

Toccata concertante I, orgel

Toccata concertante II, orgel

Tornmusik, trumpet och trombon

Trio per organo

Ty, såsom ljungelden, blandad kör

 

Född den 13 maj 1933 i Västra Husby, Norrköping. Han studerade mellan åren 1953 och 1960 vid Musikhögskolan i Stockholm (musiklärarexamen, högre organist- och kantorsexamen). Lars-Erik Larsson var hans första lärare i komposition, varefter följde en tids studier för Karl-Birger Blomdahl som tillträdde professuren 1960. Musikteori tillägnade sig Schönberg som elev till Erland von Koch samt Valdemar Söderholm. Till Schönbergs bakgrund hör också utlandsstudier; orgelspel för Flor Peeters tillhör väl de mer väsentliga av dessa.

 

Stilen är sparsmakad och objektiv i sin utstrålning - inga utgjutelser av känsla eller temperament. I form lutar sig Schönberg mot klassiska förebilder, barockens friare, improvisationsliknande satser (toccator, preludier) samt skiftande modeller för måttfull tematisk bearbetning. Hans fantasi är inte laddad av dramatik eller suggestiva effekter utan inriktad på att visa hur ett material logiskt, hantverksmässigt kan spinnas ut till kedjeliknande förlopp. Orgelmusiken är hans främsta arbetsfält, men angelägna insatser har han också ägnat kammarmusikens genre, till exempel den av honom själv högt värderade serien av stråkkvartetter

 

"Båda fälten, tillsammans med hans mindre omfångsrika orkesterproduktion visar honom som en sant konsertant tonsättare, tekniskt bevandrad och flitigt skapande."

Hans-Gunnar Peterson

 

 

Copyright © All Rights Reserved