Komponerande kommer ur nyfikenhet...
Om Stig Gustav
Sankt Johannes kyrka i München
Skapande är verklighetsblivande
Adagio, orgel
Bereden väg för Herran: Koralförspel, blåsare och orgel
Blåskvintett Litet stycke
Cantelanzia, orgel
Den heliga måltiden communiomotett, blandad kör
Dialoger, flöjt och klarinett
Drei Altarbilder, sång och piano
Du är skön såsom Tirsa, manskör
Duo per organo
Effatà, orgel
Fantasia, orgel
Fem stycken, klarinett och cello
Festmusik, orgel
Fyra motetter, röster och orgel
Herre, vem får bo i din hydda, blandad kör
Höjen jubel till Herren alla länder, blandad kör
Improvisatoriska miniatyrer , piano
In dulci jubilo: variationer, bicinium och final, orgel
Intrada, blåskvartett
Kamelen, unison kör och piano
Lacrimae Domini, orgel
Låt det stora flödet, blandad kör
Movimento pastorale, orgel
Nio små sånger, sång och piano
Preludio cambiente, orgel
Regina celi: Concerto spirituale, kör, soli och orkester
Rex Gloriae, sång och orgel
Sjungen till Herrens ära en ny sång /Motett
Små variationer, piano
Sonat nr 3, violin och piano
Stråkkvartetter nr 1 -7
Tatoo konsertstycke, blåsorkester
Tio små preludier, orgel
Toccata brillante 'O Kriste du föddes av kvinna, orgel
Toccata concertante I, orgel
Toccata concertante II, orgel
Tornmusik, trumpet och trombon
Trio per organo
Ty, såsom ljungelden, blandad kör
Född den 13 maj 1933 i Västra Husby, Norrköping. Han studerade mellan åren 1953 och 1960 vid Musikhögskolan i Stockholm (musiklärarexamen, högre organist- och kantorsexamen). Lars-Erik Larsson var hans första lärare i komposition, varefter följde en tids studier för Karl-Birger Blomdahl som tillträdde professuren 1960. Musikteori tillägnade sig Schönberg som elev till Erland von Koch samt Valdemar Söderholm. Till Schönbergs bakgrund hör också utlandsstudier; orgelspel för Flor Peeters tillhör väl de mer väsentliga av dessa.
Stilen är sparsmakad och objektiv i sin utstrålning - inga utgjutelser av känsla eller temperament. I form lutar sig Schönberg mot klassiska förebilder, barockens friare, improvisationsliknande satser (toccator, preludier) samt skiftande modeller för måttfull tematisk bearbetning. Hans fantasi är inte laddad av dramatik eller suggestiva effekter utan inriktad på att visa hur ett material logiskt, hantverksmässigt kan spinnas ut till kedjeliknande förlopp. Orgelmusiken är hans främsta arbetsfält, men angelägna insatser har han också ägnat kammarmusikens genre, till exempel den av honom själv högt värderade serien av stråkkvartetter
"Båda fälten, tillsammans med hans mindre omfångsrika orkesterproduktion visar honom som en sant konsertant tonsättare, tekniskt bevandrad och flitigt skapande."
Hans-Gunnar Peterson
Copyright © All Rights Reserved